Zeehonden gezocht: Levend, niet dood

Uitgebreid onderzoek toont aan dat zeehonden levend veel meer opleveren dan doodgeknuppeld. In opdracht van vier dierenwelzijnsorganisaties, waaronder WSPA, is een vergelijkende studie uitgevoerd naar de economische waarde van de zeehondenjacht ten opzichte van het zeehonden toerisme . De vergelijking van beide activiteiten laat zien dat de jaarlijkse zeehondenjacht in Namibië een groot gevaar vormt voor het veel winstgevendere zeehondentoerisme.

Het rapport: ‘The economics of seal hunting and seal watching in Namibia’, is uitgevoerd in opdracht van Bont voor Dieren, Humane Society International (HSI), Respect for Animals (RFA) en WSPA en is opgesteld door Economists at Large. Het rapport toont aan dat in 2008 de zeehondenjacht  350.000 euro heeft opgebracht wat een lage opbrengst is in vergelijking met de inkomsten van het zeehondentoerisme, dat in dezelfde periode zo’n anderhalf miljoen euro opbracht.

Overtuigende vergelijking

De bewering van de economen, dat  het bekijken van zeehonden in hun natuurlijke leefomgeving 300 procent meer oplevert dan zeehondenjacht , is gebaseerd op een grondige analyse van de twee praktijken. Het rapport geeft een gedetailleerd inzicht in beide industrieën, waarna het de kosten en baten met elkaar  vergelijkt.

Tijdens het onderzoek zijn alle  financiële voordelen van de zeehondenjacht bekeken. De jacht op mannetjes zeehonden levert de grootste winst op hun geslachtsdeel wordt op de Aziatische markt voor zo’n 100 euro per stuk verkocht wegens de zogenaamde afrodiserende werking. Zeehondenpups worden gedood voor hun vacht, die per stuk slechts 4 euro oplevert.

Naast de relatief lage inkomsten die de zeehondenjacht oplevert, is het ook een grote bedreiging voor het veel lucratievere toerisme. Ieder jaar een massale slachting van de zeehonden kan leiden tot het instorten van de zeehondenpopulatie, zoals eerder gebeurde in 1990.

Zeehonden stimuleren toeristische industrie

In tegenstelling tot de jacht, lijkt het zeehondentoerisme een betrouwbare bron van inkomsten te worden. Maar liefst tien procent van de toeristen die Namibië bezoeken – iets meer dan 100.000 in 2008 – betaalden om  zeehonden- in hun natuurlijke leefomgeving te kunnen zien. Op basis van de huidige groeitrends, voorspelt het rapport dat rond 2016 ongeveer 175.000 toeristen zullen deelnemen aan dergelijke zeehonden-trips. Dit genereert meer dan 2 miljoen euro aan directe inkomsten voor de Namibiërs.

Het groeiende zeehondentoerisme stimuleert de gehele toeristische sector omdat ook de vraag naar hotels en restaurants zal toenemen.

Zeehondenslacht een bedreiging voor zeehondentoerisme

Het is haast niet te rijmen dat het bekijken van de zeehonden plaatsvindt op dezelfde stranden waar ook de slachting is toegestaan: Cape Cross, Atlas Bay en Wolf Bay. Gedurende het jachtseizoen op zeehonden, dat plaatsvindt van 1 juli tot 15 november, worden er ‘s ochtends honderden zeehondenpups doodgeknuppeld op het strand van Cape Cross, een zogeheten ‘zeehonden reservaat’ . Twee uur later wordt hetzelfde strand geopend voor de honderden toeristen die de zeehonden komen bekijken.

“Elk jaar worden er 85.000 zeehondenpups in Namibië op gruwelijke wijze doodgeknuppeld enkel omdat hun pels een paar dollar oplevert, terwijl deze pups levend zoveel meer kunnen opleveren voor de Namibische economie” zegt Claire Bass, Campagneleider van WSPA  “Eco-toerisme is een groeiend deel van de Namibische identiteit, maar toeristen zullen geschokt zijn wanneer ze erachter komen dat de zeehond die ze de ene dag hebben gefotografeerd, de volgende dag wordt doodgeknuppeld . Zeehondentoerisme en de commerciële zeehondenjacht zijn onverenigbare industrieën, en er is nu bewezen dat er een duidelijke economische aanleiding is voor de Namibische overheid om deze zeehonden te beschermen.”

Advertisements

~ by FSVSF Admin on 19 September, 2011.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: