IACHR WELCOMES ENACTMENT OF PRIOR CONSULTATION LAW IN PERU

Washington, D.C., September 12, 2011—The Inter-American Commission on Human Rights (IACHR) welcomes the enactment in Peru of a law on prior consultation of indigenous peoples, which incorporates into domestic law a right already recognized in international human rights law and thus constitutes a significant step forward in defending the human rights of the country’s indigenous peoples.

According to publicly available information, on September 6, 2011, the President of Peru signed into law a bill that had been approved by the Congress of the Republic on August 23, 2011, recognizing the right of indigenous peoples to be consulted beforehand with regard to legislative or administrative measures and development plans, programs, and projects that could affect their rights. The law establishes, among other significant points, that the aim of this consultation is to reach agreement or consent between the State and the indigenous or native peoples through an intercultural dialogue that guarantees their inclusion in the State’s decision-making and the adoption of measures that respect their collective rights. It also establishes that the contents of the law must be interpreted in line with the obligations established in Convention No. 169 of the International Labour Organization (ILO), which has been ratified by Peru, and that the guiding principles of the right to consultation include those of timeliness, interculturalism, good faith, flexibility, reasonable time period, lack of constraints or conditions, and timely information. Moreover, the IACHR believes it is important that this law be broadly publicized and that, in regulating and enforcing the law, the State continue to deepen the implementation of the legal standards established by the inter-American human rights system on the rights to prior, free, and informed consultation and consent.

As the IACHR has explained in its report on Indigenous and Tribal People’s Rights over their Ancestral Lands and Natural Resources <http://cidh.org/countryrep/Indigenous-Lands09/TOC.htm> , the right to consultation is linked to numerous individual and collective human rights. Besides being a manifestation of the right to participation, the right to be consulted is fundamental to indigenous and tribal peoples’ communal property right over the lands they have traditionally used and occupied, and is also directly related to the right to cultural identity, insofar as indigenous peoples’ culture may be affected by the State decisions that concern them.

A principal, autonomous body of the Organization of American States (OAS), the IACHR derives its mandate from the OAS Charter and the American Convention on Human Rights. The Inter-American Commission has a mandate to promote respect for human rights in the region and acts as a consultative body to the OAS in this matter. The Commission is composed of seven independent members who are elected in an individual capacity by the OAS General Assembly and who do not represent their countries of origin or residence. 

CIDH SALUDA PROMULGACIÓN DE LEY DE CONSULTA PREVIA EN PERÚ

Washington, 12 de septiembre de 2011 – La Comisión Interamericana de Derechos Humanos (CIDH) saluda la promulgación en Perú de la ley de consulta previa a los pueblos indígenas, la cual incorpora a la legislación nacional un derecho ya reconocido en el derecho internacional de los derechos humanos y, en este sentido, constituye un avance significativo en la defensa de los derechos humanos de los pueblos indígenas en el país.

Según información de público conocimiento, el Presidente de Perú promulgó el 6 de septiembre de 2011 una ley, aprobada por el Congreso de la República el 23 de agosto anterior, que reconoce el derecho de los pueblos indígenas a ser consultados previamente con respecto a medidas legislativas o administrativas y a planes, programas y proyectos de desarrollo que puedan afectar sus derechos. La ley establece, entre otros aspectos significativos, que la finalidad de realizar esta consulta es alcanzar un acuerdo o consentimiento entre el Estado y los pueblos indígenas u originarios a través de un diálogo intercultural que garantice su inclusión en los procesos de toma de decisión del Estado y la adopción de medidas respetuosas de sus derechos colectivos; que el contenido de la ley se debe interpretar de conformidad con las obligaciones consagradas en el Convenio 169 de la OIT, ratificado por el Perú; y que los principios rectores del derecho a la consulta incluyen los de oportunidad, interculturalidad, buena fe, flexibilidad, plazo razonable, ausencia de coacción o condicionamiento, e información oportuna. Asimismo, la CIDH considera importante que se le de una amplia difusión a esta ley y que en el proceso de reglamentación y aplicación de la misma se continúe profundizando en la implementación de los estándares jurídicos fijados por el sistema interamericano de derechos humanos sobre los derechos a la consulta y al consentimiento previos, libres e informados.

Como lo ha explicado la CIDH en su Informe sobre Derechos de los pueblos indígenas y tribales sobre sus tierras ancestrales y recursos naturales<http://cidh.org/countryrep/TierrasIndigenas2009/Indice.htm> , el derecho a la consulta se vincula con múltiples derechos humanos individuales y colectivos. Además de manifestar el derecho a la participación, el derecho a ser consultado es fundamental para el goce efectivo del derecho a la propiedad comunal de los pueblos indígenas y tribales sobre las tierras que han usado y ocupado tradicionalmente, y también se relaciona directamente con el derecho a la identidad cultural, en la medida en que la cultura de estos pueblos puede resultar afectada por las decisiones estatales que les conciernen.

La CIDH es un órgano principal y autónomo de la Organización de los Estados Americanos (OEA), cuyo mandato surge de la Carta de la OEA y de la Convención Americana sobre Derechos Humanos. La Comisión Interamericana tiene el mandato de promover la observancia de los derechos humanos en la región y actúa como órgano consultivo de la OEA en la materia. La CIDH está integrada por siete miembros independientes que son elegidos por la Asamblea General de la OEA a título personal, y no representan sus países de origen o residencia.

 

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~ by FSVSF Admin on 13 September, 2011.

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